Kde se vzal...
Nitro oxide, česky oxid dusný ale většinou známý jako rajský plyn je jednoduchá sloučenina dvou atomů dusíku a jednoho kyslíku. Bezbarvý, nehořlavý plyn inhalovaný v malých dávkách podobných účinků jak tráva:-) (bacha na větší dávku-způsobuje smrt). Lahve jsou plněný technickým plynem, který je oproti lékařskému jen aromatizován aby byl cítit když uchází. Někdy je nazýván jako "NOS" což vzniklo ze zkratky společnosti Nitro Oxide Systems, kterou založili Mike Thermos a Dale Veznaian-dva závodníci kteří vytáhli roku 1978 NitroOxid na světlo a snažili se ukázat lidem, že to je efektní a bezpečný. je největším výrobcem rajského plynu používaného v autech. Vstřikování N2O do spalovacího prostoru za účelem zvýšení výkonu bylo objeveno v Německém leteckém průmyslu za II. světové války. Německý letadla používala tzv. systém "GM-1", který přidával N2O do sacího potrubí aby se kompenzovala menší hustota vzduchu ve vyšších výškách a tím i menší množství "vzdušného" kyslíku. Později to používala i anglický letectvo. Amíci se toho jaxi báli a moc neexperimentovali.
V 50. letech v USA kdy začali být v oblibě automobilový závody začali načerno někteří jezdci používat tuto "energickou bombu", ale brzy na to přišla NASCAR a postavila N2O mimo zákon. Koncem 70. a začátkem 80. let začalo N2O pronikat do závodů dragsterů. V dnešní době je N2O jakožto i ostrý vačky, větší karburátory, větší kompresní poměr a laděný sací potrubí cestou k efektivnímu zvyšování výkonu.
Jak to funguje...
Vlastností N2O je rozpad při 296°C na kyslík a dusík. Vstříknutím do spalovacího prostoru při kompresním zdvihu tak vznikne hodně bohatá směs na kyslík. Teď je možná na místě otázka proč by nestačilo jen foukat kyslík do sání? Dusík tu má další důležitou funkci. Při expanzi se prudce ochladí čím stoupne účinnost spalovacího procesu poněvadž se ochladí vzduch do motoru o 15-30°C (pokles o 4°C=1%výkonu). Efektivní hoření směsi probíhá jen při lambdě blízké 1. Lambda je stechiometrický součinitel přebytku vzduchu. Hmotnostně na 1 díl benzínu padne 14,8 dílů vzduchu. Zajímavý číslo vyjde když na spotřebu 5 litrů benzínu prolítne filtrem 43000 litrů vzduchu. Pokud máme moc benzínu tak nemůže všechen shořet protože nemá kyslík a pokud máme moc kyslíku tak zase nemá s čím hořet. Proto je snaha dopravit při sacím zdvihu do válce maximum směsi schopné vydat energii. N2O má 36% hmotnostní podíl kyslíku přičemž vzduch jen 23%. V metru krychlovým je v N2O 2,3× víc kyslíku než ve stejným objemovým množství vzduchu. N2O je něco jako obdoba turba v tom smyslu, že u turba nám jde o to dopravit do válce větší množství směsi. Samozřejmě při výrazným zvýšení tlaku ve válci zvýší se taky možnost k detonacím. Z toho důvodu se musí při používání N2O změnit časování zápalu. N2O může přinést problémy s těsněním hlavy popř. zničením kroužků nebo pístů. Stejné důvody ke zničení mohou ale přinést i silný turbo, nízkooktanový benzín vysoký kompresní poměr nebo příliš chudá směs. Dalším věcí je správný poměr v dodávce N2O s palivem. Pokud jen přivedete do spalovacího prostoru dávku N2O bez extra dávky benzínu máte příliš chudou směs a to pak vede k možným detonacím bez efektu zvýšení výkonu. Spalovací teplota prudce stoupne. V opačném případě kdy je ve válci nadbytek paliva výkon prudce klesne a motor je chladnější poněvadž hodně tepla spotřebuje palivu při přechodu z kapalné fáze na plynou a není dostatek tepla při spalování.
Je teda jasný, že i použití N2O musí být uvážený a není to jen o tom, připojit nádobku s nitrákem k airboxu a v libovolnou chvíli si jen otevřít kohout. Použití "NOSu" přidá zhruba 25-35% což je třeba u 140 koňový GSX-R 190 koní. Na tento nárůst samozřejmě je potřeba použít kovaný písty, lepší ojnice a ložiska na kliku atd. Tento "booster" se však dá použít jen krátkodobě na několik vteřin jinak se motor rozletí po celým okolí. (např.film Rychle a zběsile:-)
Tuning...
V podstatě se dá říci, že základem je tlaková láhev s plynem, tlakové potrubí solenoidy a vstřikovač. V Česku se ve většině případů používá tzv. mokrý systém, při kterém se vstřikuje plyn i palivo naráz, a to do sacího systému před klapku. V zámoří však existuje i tzv. suché provedení, kdy se plyn vstřikuje ještě před čidlo snímající množství nasávaného vzduchu a řídicí jednotka pak poručí větší dávku benzinu.
Hrozí však, že se do válce omylem dostane příliš chudá směs a propálí se písty. Proto se v našich podmínkách používají pouze mokré systémy. Tlaková nádoba bývá umístěna v zavazadlovém prostoru, nebo na zadní sedačce a plyn se napouští do systému otevřením ventilu na lahvi jen v případě že se jej chystáte použít. Jinak není systém pod tlakem. Podobné je to s "oživením" ovládacích solenoidů. Proti závodům dragsterů se používá maličko jiný způsob aktivace samotného vstřikování plynu do systému. První podmínkou je již zmiňované zapojení ovládacích solenoidů, druhá zůstává stejná jako u dragsterů, tedy plné otevření klapek a třetí podmínkou je stisknutí dalšího spínače, který bývá umístěn na volantu. Třetí podmínka má zabránit samovolnému spuštění při každém plném sešlápnutí pedálu plynu. V případě zařazeného prvního rychlostního stupně se totiž začnou protáčet hnaná kola a využití výkonu není efektivní.
Plnění láhve...
Podle zkušeností majitelů se osvědčilo dát ji alespoň na tři hodiny do ledničky. Pak si můžete speciálně vytvořenou přepouštěcí hadicí (tak za 4000 Kč) naplnit vaši malou bombu. Pokud ji nezchladíte, nevejde se vám do ní ani polovina zkapalněného plynu. Nikdy ale nesmíte překročit jinou než uváděnou maximální povolenou váhu náplně! Kdyby se plyn ohřál na okolní teplotu, mohl by vám v lepším případě jen roztrhat auto. Dalším minusem NOS systémů je, že nejsou homologovány. A taky jde o životnost motoru. Když to však nebudete přehánět a budete Nitro používat jen pro zábavu, nic se neděje. Fakt je, že pokud byste se rozhodli vyměnit některé díly za odolnější (sportovní), pak neprohloupíte.
Komentáře
Přehled komentářů
Thanks for sharing such a fastidious idea, paragraph is good, thats why i have read it entirely kolhydrater vid deff gocbe.teswomango.com/map15.php
att odla skägg
(att odla skägg, 13. 11. 2021 1:08)
Hi there, You've done an incredible job. I will definitely digg it and personally recommend to my friends. I'm confident they will be benefited from this site. att odla skägg erboos.sewomabest.com/map11.php
birkenstock sandaler dam
(birkenstock sandaler dam, 12. 11. 2021 16:24)
Hi there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the pictures aren't loading properly. I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show the same results. birkenstock sandaler dam stucec.sewomabest.com/map15.php
peugeot hjulsidor original
(peugeot hjulsidor original, 11. 11. 2021 15:48)
These are actually wonderful ideas in regarding blogging. You have touched some fastidious points here. Any way keep up wrinting. peugeot hjulsidor original wangha.teswomango.com/map5.php
bra kosttillskott för håret
(bra kosttillskott för håret, 11. 11. 2021 6:48)
Hello, everything is going fine here and ofcourse every one is sharing information, that's actually good, keep up writing. bra kosttillskott för håret omin.teswomango.com/map11.php
david josefsson osteopat
(david josefsson osteopat, 10. 11. 2021 22:10)
I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice, keep it up! I'll go ahead and bookmark your website to come back later. Cheers david josefsson osteopat winfun.sewomabest.com/map30.php
telia komplett erbjudande
(telia komplett erbjudande, 10. 11. 2021 10:55)
I really like what you guys tend to be up too. This kind of clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I've included you guys to our blogroll. telia komplett erbjudande esox.teswomango.com/map1.php
spets bh lindex
(spets bh lindex, 9. 11. 2021 3:36)
I've been exploring for a little for any high quality articles or blog posts in this kind of space . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site. Reading this information So i'm happy to exhibit that I have a very good uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I most undoubtedly will make sure to do not omit this web site and provides it a look regularly. spets bh lindex pagen.prizsewoman.com/map1.php
mensvärk efter mens gravid
(mensvärk efter mens gravid, 8. 11. 2021 18:55)
I think that is among the so much important info for me. And i am happy reading your article. However wanna remark on some basic things, The site style is ideal, the articles is actually nice : D. Just right activity, cheers mensvärk efter mens gravid blogaf.prizsewoman.com/map5.php
ansiktskräm kombinerad hy
(ansiktskräm kombinerad hy, 8. 11. 2021 9:52)
Thanks for your personal marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you may be a great author. I will be sure to bookmark your blog and will come back at some point. I want to encourage you to continue your great job, have a nice afternoon! ansiktskräm kombinerad hy hauch.prizsewoman.com/map13.php
tecken på att mensen är påväg
(tecken på att mensen är påväg, 8. 11. 2021 1:00)
Admiring the hard work you put into your website and detailed information you offer. It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information. Wonderful read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds to my Google account. tecken på att mensen är påväg rado.teswomango.com/map19.php
lang page med etager
(lang page med etager, 7. 11. 2021 16:12)
Whoa! This blog looks exactly like my old one! It's on a totally different topic but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors! lang page med etager sdeje.prizsewoman.com/map12.php
ont i långtån
(ont i långtån, 7. 11. 2021 7:08)
It is actually a nice and helpful piece of info. I'm happy that you shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing. ont i långtån tercon.prizsewoman.com/map5.php
blockljus med skymningsrelä
(blockljus med skymningsrelä, 6. 11. 2021 22:23)
Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up and the rest of the site is also very good. blockljus med skymningsrelä ved.sewomabest.com/map17.php
acheter cbd en france
(AnthonyAlept, 6. 11. 2021 14:15)As CBD has grown in interest, there has been renewed interest in hemp oil as well. https://saint-lazarus.org
inflammation i tandköttet vad göra
(inflammation i tandköttet vad göra, 6. 11. 2021 13:31)
Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other websites? I have a blog centered on the same subjects you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my visitors would value your work. If you're even remotely interested, feel free to send me an e mail. inflammation i tandköttet vad göra huckco.teswomango.com/map24.php
utslag vid feber
(utslag vid feber, 6. 11. 2021 4:43)
What's Taking place i am new to this, I stumbled upon this I have discovered It positively helpful and it has helped me out loads. I am hoping to contribute & assist different customers like its helped me. Great job. utslag vid feber helpbo.sewomabest.com/map4.php
beställa glutenfritt på nätet
(beställa glutenfritt på nätet, 5. 11. 2021 20:05)
It's very trouble-free to find out any topic on net as compared to books, as I found this post at this web page. beställa glutenfritt på nätet tabgui.sewomabest.com/map9.php
opus bilprovning boden
(opus bilprovning boden, 5. 11. 2021 11:14)
I like what you guys are usually up too. Such clever work and reporting! Keep up the terrific works guys I've added you guys to my blogroll. opus bilprovning boden hands.teswomango.com/map8.php
ont i tarmarna efter måltid
(ont i tarmarna efter måltid, 5. 11. 2021 2:22)
Hello i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere, when i read this article i thought i could also create comment due to this sensible article. ont i tarmarna efter måltid rare.prizsewoman.com/map27.php
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49
kolhydrater vid deff
(kolhydrater vid deff, 13. 11. 2021 13:17)