Kde se vzal...
Nitro oxide, česky oxid dusný ale většinou známý jako rajský plyn je jednoduchá sloučenina dvou atomů dusíku a jednoho kyslíku. Bezbarvý, nehořlavý plyn inhalovaný v malých dávkách podobných účinků jak tráva:-) (bacha na větší dávku-způsobuje smrt). Lahve jsou plněný technickým plynem, který je oproti lékařskému jen aromatizován aby byl cítit když uchází. Někdy je nazýván jako "NOS" což vzniklo ze zkratky společnosti Nitro Oxide Systems, kterou založili Mike Thermos a Dale Veznaian-dva závodníci kteří vytáhli roku 1978 NitroOxid na světlo a snažili se ukázat lidem, že to je efektní a bezpečný. je největším výrobcem rajského plynu používaného v autech. Vstřikování N2O do spalovacího prostoru za účelem zvýšení výkonu bylo objeveno v Německém leteckém průmyslu za II. světové války. Německý letadla používala tzv. systém "GM-1", který přidával N2O do sacího potrubí aby se kompenzovala menší hustota vzduchu ve vyšších výškách a tím i menší množství "vzdušného" kyslíku. Později to používala i anglický letectvo. Amíci se toho jaxi báli a moc neexperimentovali.
V 50. letech v USA kdy začali být v oblibě automobilový závody začali načerno někteří jezdci používat tuto "energickou bombu", ale brzy na to přišla NASCAR a postavila N2O mimo zákon. Koncem 70. a začátkem 80. let začalo N2O pronikat do závodů dragsterů. V dnešní době je N2O jakožto i ostrý vačky, větší karburátory, větší kompresní poměr a laděný sací potrubí cestou k efektivnímu zvyšování výkonu.
Jak to funguje...
Vlastností N2O je rozpad při 296°C na kyslík a dusík. Vstříknutím do spalovacího prostoru při kompresním zdvihu tak vznikne hodně bohatá směs na kyslík. Teď je možná na místě otázka proč by nestačilo jen foukat kyslík do sání? Dusík tu má další důležitou funkci. Při expanzi se prudce ochladí čím stoupne účinnost spalovacího procesu poněvadž se ochladí vzduch do motoru o 15-30°C (pokles o 4°C=1%výkonu). Efektivní hoření směsi probíhá jen při lambdě blízké 1. Lambda je stechiometrický součinitel přebytku vzduchu. Hmotnostně na 1 díl benzínu padne 14,8 dílů vzduchu. Zajímavý číslo vyjde když na spotřebu 5 litrů benzínu prolítne filtrem 43000 litrů vzduchu. Pokud máme moc benzínu tak nemůže všechen shořet protože nemá kyslík a pokud máme moc kyslíku tak zase nemá s čím hořet. Proto je snaha dopravit při sacím zdvihu do válce maximum směsi schopné vydat energii. N2O má 36% hmotnostní podíl kyslíku přičemž vzduch jen 23%. V metru krychlovým je v N2O 2,3× víc kyslíku než ve stejným objemovým množství vzduchu. N2O je něco jako obdoba turba v tom smyslu, že u turba nám jde o to dopravit do válce větší množství směsi. Samozřejmě při výrazným zvýšení tlaku ve válci zvýší se taky možnost k detonacím. Z toho důvodu se musí při používání N2O změnit časování zápalu. N2O může přinést problémy s těsněním hlavy popř. zničením kroužků nebo pístů. Stejné důvody ke zničení mohou ale přinést i silný turbo, nízkooktanový benzín vysoký kompresní poměr nebo příliš chudá směs. Dalším věcí je správný poměr v dodávce N2O s palivem. Pokud jen přivedete do spalovacího prostoru dávku N2O bez extra dávky benzínu máte příliš chudou směs a to pak vede k možným detonacím bez efektu zvýšení výkonu. Spalovací teplota prudce stoupne. V opačném případě kdy je ve válci nadbytek paliva výkon prudce klesne a motor je chladnější poněvadž hodně tepla spotřebuje palivu při přechodu z kapalné fáze na plynou a není dostatek tepla při spalování.
Je teda jasný, že i použití N2O musí být uvážený a není to jen o tom, připojit nádobku s nitrákem k airboxu a v libovolnou chvíli si jen otevřít kohout. Použití "NOSu" přidá zhruba 25-35% což je třeba u 140 koňový GSX-R 190 koní. Na tento nárůst samozřejmě je potřeba použít kovaný písty, lepší ojnice a ložiska na kliku atd. Tento "booster" se však dá použít jen krátkodobě na několik vteřin jinak se motor rozletí po celým okolí. (např.film Rychle a zběsile:-)
Tuning...
V podstatě se dá říci, že základem je tlaková láhev s plynem, tlakové potrubí solenoidy a vstřikovač. V Česku se ve většině případů používá tzv. mokrý systém, při kterém se vstřikuje plyn i palivo naráz, a to do sacího systému před klapku. V zámoří však existuje i tzv. suché provedení, kdy se plyn vstřikuje ještě před čidlo snímající množství nasávaného vzduchu a řídicí jednotka pak poručí větší dávku benzinu.
Hrozí však, že se do válce omylem dostane příliš chudá směs a propálí se písty. Proto se v našich podmínkách používají pouze mokré systémy. Tlaková nádoba bývá umístěna v zavazadlovém prostoru, nebo na zadní sedačce a plyn se napouští do systému otevřením ventilu na lahvi jen v případě že se jej chystáte použít. Jinak není systém pod tlakem. Podobné je to s "oživením" ovládacích solenoidů. Proti závodům dragsterů se používá maličko jiný způsob aktivace samotného vstřikování plynu do systému. První podmínkou je již zmiňované zapojení ovládacích solenoidů, druhá zůstává stejná jako u dragsterů, tedy plné otevření klapek a třetí podmínkou je stisknutí dalšího spínače, který bývá umístěn na volantu. Třetí podmínka má zabránit samovolnému spuštění při každém plném sešlápnutí pedálu plynu. V případě zařazeného prvního rychlostního stupně se totiž začnou protáčet hnaná kola a využití výkonu není efektivní.
Plnění láhve...
Podle zkušeností majitelů se osvědčilo dát ji alespoň na tři hodiny do ledničky. Pak si můžete speciálně vytvořenou přepouštěcí hadicí (tak za 4000 Kč) naplnit vaši malou bombu. Pokud ji nezchladíte, nevejde se vám do ní ani polovina zkapalněného plynu. Nikdy ale nesmíte překročit jinou než uváděnou maximální povolenou váhu náplně! Kdyby se plyn ohřál na okolní teplotu, mohl by vám v lepším případě jen roztrhat auto. Dalším minusem NOS systémů je, že nejsou homologovány. A taky jde o životnost motoru. Když to však nebudete přehánět a budete Nitro používat jen pro zábavu, nic se neděje. Fakt je, že pokud byste se rozhodli vyměnit některé díly za odolnější (sportovní), pak neprohloupíte.
Komentáře
Přehled komentářů
Nice blog here! Also your web site loads up very fast! What web host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my site loaded up as quickly as yours lol brigr.munhea.se/map6.php second hand piteГҐ
maybelline fit me foundation aperca.se
(aperca.se, 30. 10. 2020 10:06)
Thankfulness to my father who told me about this blog, this weblog is in fact remarkable. ychbo.aperca.se/map13.php maybelline fit me foundation
sasilu.se
(sasilu.se, 30. 10. 2020 2:24)
I am curious to find out what blog platform you're utilizing? I'm having some small security issues with my latest blog and I'd like to find something more safe. Do you have any recommendations? sasilu.se/map2.php polo sport tröja
naglar göteborg nordstan munhea.se
(munhea.se, 29. 10. 2020 23:00)
Thanks a lot for sharing this with all of us you actually realize what you are speaking about! Bookmarked. Kindly also visit my website =). We can have a hyperlink alternate contract between us lamus.munhea.se/map2.php naglar göteborg nordstan
I wanted to thank you.
(lightroomCob, 29. 10. 2020 21:53)
"https://adobe.com/" - Adobe Lightroomis the most conspicuous image editing software in compensation photographers, with hundreds of thousands of effects and presets on pet-cock on the internet.
You can download Lightroom from Adobe’s website.
"https://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Lightroom" - Adobe Lightroompresets supporter you to crop your photos in register but by doing a part of the position after you. You can altogether test old-fashioned a pre-defined capacity, while keeping your initial aspect and reverting recoil from to it at anytime.
You can use:
Lightroom Presets for Wedding Photography
Lightroom Presets for Baby and Family Photography
Lightroom Presets for Headshots
Lightroom Presets for Senior Portraits
Lightroom Presets for Landscape
Lightroom Presets for Nature Photography
Lightroom Presets for Food Photography
Lightroom Presets for Car Photography
Lightroom Presets for Real Estate
Lightroom Presets for Product and Fashion Photography
And a "https://mrlightroom.com/dt_testimonials/mallory-toledo-oh-united-states/" - Mallory, Toledo, OH, United States
for everyday shooting.
probduo.se
(probduo.se, 29. 10. 2020 15:07)
It is perfect time to make some plans for the long run and it is time to be happy. I have read this post and if I may just I want to counsel you some fascinating issues or tips. Perhaps you could write subsequent articles relating to this article. I want to learn even more issues about it! probduo.se/map28.php tips på julklappar till pojkvännen
katrin z blogg aperca.se
(aperca.se, 28. 10. 2020 16:32)
Amazing! This blog looks exactly like my old one! It's on a totally different subject but it has pretty much the same page layout and design. Superb choice of colors! sollb.aperca.se/map5.php katrin z blogg
lanba.se
(lanba.se, 28. 10. 2020 10:19)
I visited many web pages but the audio quality for audio songs existing at this site is really marvelous. lanba.se/map34.php hvad gГёr man ved forstoppelse
semper glutenfria havregryn munhea.se
(munhea.se, 28. 10. 2020 9:44)
Hi, Neat post. There is a problem together with your website in internet explorer, could test this? IE still is the market leader and a big component to people will leave out your excellent writing due to this problem. nistm.munhea.se/map7.php semper glutenfria havregryn
persdap.se
(persdap.se, 27. 10. 2020 17:40)
I wanted to thank you for this great read!! I definitely loved every bit of it. I have got you book-marked to look at new things you post… persdap.se/map12.php fredrik paulun fettfГ¶rbrГ¤nning
otertbe.se
(otertbe.se, 27. 10. 2020 5:05)
You really make it seem so easy together with your presentation however I to find this matter to be really one thing which I believe I'd by no means understand. It seems too complicated and very wide for me. I'm looking forward to your subsequent post, I'll try to get the hang of it! otertbe.se/map29.php aspartic acid svenska
5 2 diet vetenskapens värld munhea.se
(munhea.se, 26. 10. 2020 22:19)
Wow! This blog looks just like my old one! It's on a totally different subject but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors! plate.munhea.se/map5.php 5 2 diet vetenskapens värld
jackpot butiken klostergГҐrden aperca.se
(aperca.se, 26. 10. 2020 10:40)
I'm gone to say to my little brother, that he should also go to see this webpage on regular basis to get updated from newest gossip. laztu.aperca.se/map4.php jackpot butiken klostergГҐrden
benmmdi.se
(benmmdi.se, 26. 10. 2020 7:37)
After looking at a handful of the articles on your blog, I truly appreciate your technique of blogging. I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and tell me how you feel. benmmdi.se/map15.php sexiga trosor online
vad betyder antal blommor munhea.se
(munhea.se, 26. 10. 2020 1:15)
It's actually a great and helpful piece of info. I am glad that you simply shared this useful info with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing. mahi.munhea.se/map12.php vad betyder antal blommor
panilul.se
(panilul.se, 25. 10. 2020 12:17)
My family all the time say that I am wasting my time here at net, however I know I am getting familiarity all the time by reading such fastidious articles. panilul.se/map13.php ica maxi strömpilen
enugn.se
(enugn.se, 22. 10. 2020 21:23)
It's going to be ending of mine day, however before finish I am reading this wonderful piece of writing to improve my experience. enugn.se/map4.php kold blond hГҐrfarve
egluopu.se
(egluopu.se, 22. 10. 2020 11:22)
Thanks a bunch for sharing this with all folks you really recognize what you're speaking about! Bookmarked. Please additionally visit my website =). We could have a hyperlink change arrangement among us egluopu.se/map39.php skæleksem i ansigtet
oratrg.se
(oratrg.se, 21. 10. 2020 15:45)
Tremendous issues here. I'm very happy to see your article. Thanks a lot and I am looking forward to contact you. Will you kindly drop me a mail? oratrg.se/map32.php apoteket hjärtat fältöversten öppettider
köpa blommor online munhea.se
(munhea.se, 21. 10. 2020 10:29)
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! However, how can we communicate? parre.munhea.se/map1.php köpa blommor online
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
second hand piteГҐ munhea.se
(munhea.se, 31. 10. 2020 11:20)