Kde se vzal...
Nitro oxide, česky oxid dusný ale většinou známý jako rajský plyn je jednoduchá sloučenina dvou atomů dusíku a jednoho kyslíku. Bezbarvý, nehořlavý plyn inhalovaný v malých dávkách podobných účinků jak tráva:-) (bacha na větší dávku-způsobuje smrt). Lahve jsou plněný technickým plynem, který je oproti lékařskému jen aromatizován aby byl cítit když uchází. Někdy je nazýván jako "NOS" což vzniklo ze zkratky společnosti Nitro Oxide Systems, kterou založili Mike Thermos a Dale Veznaian-dva závodníci kteří vytáhli roku 1978 NitroOxid na světlo a snažili se ukázat lidem, že to je efektní a bezpečný. je největším výrobcem rajského plynu používaného v autech. Vstřikování N2O do spalovacího prostoru za účelem zvýšení výkonu bylo objeveno v Německém leteckém průmyslu za II. světové války. Německý letadla používala tzv. systém "GM-1", který přidával N2O do sacího potrubí aby se kompenzovala menší hustota vzduchu ve vyšších výškách a tím i menší množství "vzdušného" kyslíku. Později to používala i anglický letectvo. Amíci se toho jaxi báli a moc neexperimentovali.
V 50. letech v USA kdy začali být v oblibě automobilový závody začali načerno někteří jezdci používat tuto "energickou bombu", ale brzy na to přišla NASCAR a postavila N2O mimo zákon. Koncem 70. a začátkem 80. let začalo N2O pronikat do závodů dragsterů. V dnešní době je N2O jakožto i ostrý vačky, větší karburátory, větší kompresní poměr a laděný sací potrubí cestou k efektivnímu zvyšování výkonu.
Jak to funguje...
Vlastností N2O je rozpad při 296°C na kyslík a dusík. Vstříknutím do spalovacího prostoru při kompresním zdvihu tak vznikne hodně bohatá směs na kyslík. Teď je možná na místě otázka proč by nestačilo jen foukat kyslík do sání? Dusík tu má další důležitou funkci. Při expanzi se prudce ochladí čím stoupne účinnost spalovacího procesu poněvadž se ochladí vzduch do motoru o 15-30°C (pokles o 4°C=1%výkonu). Efektivní hoření směsi probíhá jen při lambdě blízké 1. Lambda je stechiometrický součinitel přebytku vzduchu. Hmotnostně na 1 díl benzínu padne 14,8 dílů vzduchu. Zajímavý číslo vyjde když na spotřebu 5 litrů benzínu prolítne filtrem 43000 litrů vzduchu. Pokud máme moc benzínu tak nemůže všechen shořet protože nemá kyslík a pokud máme moc kyslíku tak zase nemá s čím hořet. Proto je snaha dopravit při sacím zdvihu do válce maximum směsi schopné vydat energii. N2O má 36% hmotnostní podíl kyslíku přičemž vzduch jen 23%. V metru krychlovým je v N2O 2,3× víc kyslíku než ve stejným objemovým množství vzduchu. N2O je něco jako obdoba turba v tom smyslu, že u turba nám jde o to dopravit do válce větší množství směsi. Samozřejmě při výrazným zvýšení tlaku ve válci zvýší se taky možnost k detonacím. Z toho důvodu se musí při používání N2O změnit časování zápalu. N2O může přinést problémy s těsněním hlavy popř. zničením kroužků nebo pístů. Stejné důvody ke zničení mohou ale přinést i silný turbo, nízkooktanový benzín vysoký kompresní poměr nebo příliš chudá směs. Dalším věcí je správný poměr v dodávce N2O s palivem. Pokud jen přivedete do spalovacího prostoru dávku N2O bez extra dávky benzínu máte příliš chudou směs a to pak vede k možným detonacím bez efektu zvýšení výkonu. Spalovací teplota prudce stoupne. V opačném případě kdy je ve válci nadbytek paliva výkon prudce klesne a motor je chladnější poněvadž hodně tepla spotřebuje palivu při přechodu z kapalné fáze na plynou a není dostatek tepla při spalování.
Je teda jasný, že i použití N2O musí být uvážený a není to jen o tom, připojit nádobku s nitrákem k airboxu a v libovolnou chvíli si jen otevřít kohout. Použití "NOSu" přidá zhruba 25-35% což je třeba u 140 koňový GSX-R 190 koní. Na tento nárůst samozřejmě je potřeba použít kovaný písty, lepší ojnice a ložiska na kliku atd. Tento "booster" se však dá použít jen krátkodobě na několik vteřin jinak se motor rozletí po celým okolí. (např.film Rychle a zběsile:-)
Tuning...
V podstatě se dá říci, že základem je tlaková láhev s plynem, tlakové potrubí solenoidy a vstřikovač. V Česku se ve většině případů používá tzv. mokrý systém, při kterém se vstřikuje plyn i palivo naráz, a to do sacího systému před klapku. V zámoří však existuje i tzv. suché provedení, kdy se plyn vstřikuje ještě před čidlo snímající množství nasávaného vzduchu a řídicí jednotka pak poručí větší dávku benzinu.
Hrozí však, že se do válce omylem dostane příliš chudá směs a propálí se písty. Proto se v našich podmínkách používají pouze mokré systémy. Tlaková nádoba bývá umístěna v zavazadlovém prostoru, nebo na zadní sedačce a plyn se napouští do systému otevřením ventilu na lahvi jen v případě že se jej chystáte použít. Jinak není systém pod tlakem. Podobné je to s "oživením" ovládacích solenoidů. Proti závodům dragsterů se používá maličko jiný způsob aktivace samotného vstřikování plynu do systému. První podmínkou je již zmiňované zapojení ovládacích solenoidů, druhá zůstává stejná jako u dragsterů, tedy plné otevření klapek a třetí podmínkou je stisknutí dalšího spínače, který bývá umístěn na volantu. Třetí podmínka má zabránit samovolnému spuštění při každém plném sešlápnutí pedálu plynu. V případě zařazeného prvního rychlostního stupně se totiž začnou protáčet hnaná kola a využití výkonu není efektivní.
Plnění láhve...
Podle zkušeností majitelů se osvědčilo dát ji alespoň na tři hodiny do ledničky. Pak si můžete speciálně vytvořenou přepouštěcí hadicí (tak za 4000 Kč) naplnit vaši malou bombu. Pokud ji nezchladíte, nevejde se vám do ní ani polovina zkapalněného plynu. Nikdy ale nesmíte překročit jinou než uváděnou maximální povolenou váhu náplně! Kdyby se plyn ohřál na okolní teplotu, mohl by vám v lepším případě jen roztrhat auto. Dalším minusem NOS systémů je, že nejsou homologovány. A taky jde o životnost motoru. Když to však nebudete přehánět a budete Nitro používat jen pro zábavu, nic se neděje. Fakt je, že pokud byste se rozhodli vyměnit některé díly za odolnější (sportovní), pak neprohloupíte.
Komentáře
Přehled komentářů
For the reason that the admin of this website is working, no doubt very soon it will be renowned, due to its feature contents. tortm.aperca.se/map8.php skor lГҐg klack
oreiep.se
(oreiep.se, 20. 10. 2020 20:24)
This is a topic which is close to my heart... Take care! Exactly where are your contact details though? oreiep.se/map15.php symaskinsaffärer i stockholm
tumphati.se
(tumphati.se, 20. 10. 2020 0:50)
Hello I am so happy I found your website, I really found you by mistake, while I was looking on Google for something else, Anyways I am here now and would just like to say kudos for a marvelous post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to go through it all at the minute but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the superb b. tumphati.se/map18.php the body shop borlГ¤nge
majas lyktor rea munhea.se
(munhea.se, 19. 10. 2020 18:21)
Hey are using Wordpress for your site platform? I'm new to the blog world but I'm trying to get started and create my own. Do you require any html coding knowledge to make your own blog? Any help would be really appreciated! reipo.munhea.se/map5.php majas lyktor rea
flat tummy tea sverige aperca.se
(aperca.se, 19. 10. 2020 8:34)
It's very effortless to find out any topic on net as compared to books, as I found this article at this web site. reipr.aperca.se/map2.php flat tummy tea sverige
sasilu.se
(sasilu.se, 18. 10. 2020 18:51)
Hi there, the whole thing is going sound here and ofcourse every one is sharing facts, that's truly good, keep up writing. sasilu.se/map21.php painful hard skin on feet
probduo.se
(probduo.se, 18. 10. 2020 8:47)
Wow! This blog looks just like my old one! It's on a entirely different topic but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors! probduo.se/map12.php gant stövlar rea
frisör maxi norrköping munhea.se
(munhea.se, 18. 10. 2020 1:28)
I'm curious to find out what blog platform you happen to be using? I'm experiencing some small security problems with my latest website and I would like to find something more risk-free. Do you have any recommendations? atrec.munhea.se/map5.php frisör maxi norrköping
squgarik.se
(squgarik.se, 17. 10. 2020 22:36)
Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog shine. Please let me know where you got your theme. Kudos squgarik.se/map8.php dermalogica multivitamin power recovery masque
make up store palette kit aperca.se
(aperca.se, 17. 10. 2020 14:01)
Hello just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the images aren't loading correctly. I'm not sure why but I think its a linking issue. I've tried it in two different web browsers and both show the same outcome. inun.aperca.se/map1.php make up store palette kit
lanba.se
(lanba.se, 17. 10. 2020 1:47)
I've been surfing on-line greater than three hours as of late, but I never found any attention-grabbing article like yours. It's lovely worth sufficient for me. In my opinion, if all site owners and bloggers made just right content as you probably did, the internet can be a lot more useful than ever before. lanba.se/map1.php Г¶vermogna bananer recept
när ska man så gurka munhea.se
(munhea.se, 16. 10. 2020 8:09)
It's really a nice and helpful piece of information. I am glad that you just shared this useful information with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing. reipo.munhea.se/map3.php när ska man så gurka
heels dry skin cracked aperca.se
(aperca.se, 15. 10. 2020 20:00)
What a stuff of un-ambiguity and preserveness of precious familiarity concerning unexpected feelings. helmp.aperca.se/map6.php heels dry skin cracked
otertbe.se
(otertbe.se, 15. 10. 2020 7:20)
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up and also the rest of the website is very good. otertbe.se/map4.php mörka slingor i blont hår
benmmdi.se
(benmmdi.se, 14. 10. 2020 22:09)
Hi there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new updates. benmmdi.se/map39.php karbamid i locobase
kladdkaka utan ägg och mjöl munhea.se
(munhea.se, 14. 10. 2020 6:46)
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your site offered us with helpful info to work on. You've done an impressive job and our entire neighborhood will probably be thankful to you. geni.munhea.se/map1.php kladdkaka utan ägg och mjöl
biotherm aquasource gel 30ml aperca.se
(aperca.se, 14. 10. 2020 2:19)
If you are going for finest contents like myself, just pay a visit this site all the time as it presents quality contents, thanks theow.aperca.se/map8.php biotherm aquasource gel 30ml
persdap.se
(persdap.se, 13. 10. 2020 13:39)
I visited multiple websites but the audio feature for audio songs current at this web site is genuinely excellent. persdap.se/map3.php blocket gävleborg djur
azilopar.se
(azilopar.se, 13. 10. 2020 1:35)
Hello, I do believe your web site might be having web browser compatibility issues. When I look at your site in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it's got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, great website! azilopar.se/map17.php klädsel begravning skor
gant mössa rea aperca.se
(aperca.se, 12. 10. 2020 17:58)
you are really a good webmaster. The web site loading pace is amazing. It kind of feels that you're doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterwork. you have done a wonderful task on this matter! breed.aperca.se/map2.php gant mössa rea
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
skor lГҐg klack aperca.se
(aperca.se, 21. 10. 2020 5:49)